کد مطلب:5543 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:124

کارگزاران درست کار
در شعاع نورانی آیات وحی و تابش كلمات راه گشا و عمل تعیین كننده و سازنده اش، كارگزارانی دُرست كار، امین، شرافت مند، دل سوز و فعّال تربیت شدند.

این تحوّل ژرف در دستگاه دولت و سازمان اداری - كه قبل از آن بی سابقه بود و پس از آن هم در تاریخ مشاهده نگردیده است - از جمله مواردی است كه پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله در شكل گیری آن تأثیرگذار بود.

كارگزارانی خداترس و بلند نظر، آن هم از مردمی وحشی و تبهكار، مردمی كه به تاراج ملك و تملك زن و فرزند همدیگر شتافته و به خاطر متاعی ناچیز، خون هم می ریختند و در این راه، جان و مالشان را به باد می دادند و در سایه تربیت اسلام چنان شدند كه با همه قدرت، بر تصاحب غاصبانه مایملك دیگران، به آن به حرمت می نگریستند و دستبرد به حقوق دیگران را چه هم كیش و چه نا هم كیش، روا نمی شناختند، رویّه تازه ای كه محمّدصلی الله علیه وآله در اقتصاد و سیاست پیش گرفته و پیروانش را به تبعیت از آن خوانده بود، چنان در آنان مؤثر افتاد كه خوی و عادات دیرینه را به كلّی ترك گفتند [1] .

بردگان، به مقامات عالیه اجتماعی دست یازیدند و قدر و منزلتی پرشكوه پیدا نمودند.

«عكرمه»، مفسّر و دانشمند بزرگ، برده آزاد شده عبدالله بن عباس بود، كه اكنون نامش در ردیف او برده می شود.

«نافع» برده آزاد شده عبدالله عمر، با آنان هم ردیف شده.

«عمار یاسر»، پیشاهنگ اسلام كه اكنون در ردیف شخصیّت های نامور است.

بلال، ابی ذرغفاری، صهیب رومی، برده ای سیاه پوست و بسیاری دیگر، همه و همه از ارزشی است كه «حكومت نبوی» به انسان و جامعه و تاریخ بخشید.


[1] همان، ص140.